Cium ANAK dapat PAHALA, Cium SUAMI gugur DOSA, Cium ISTERI???? BAHAGIALAH SELAMANYA

Walau besar manapun rumah ,kereta bersusun, duit berkepuk tapi kalau jiwa tenang tak ada dalam diri, apalah maknanya. Biarlah kekayaan, kesenangan yang diperoleh disulami dengan rumah tangga yang bahagia. Hati akan sentiasa  aman dengan suami yang setia, isteri yang mendengar kata, anak-anak yang mendamaikan jiwa mak ayahnya.

Biar kecil pun harta benda kita, asalkan kaya akhlak dan keperibadian. Macam mana nak peroleh itu semua. Kasih sayang selalu ustaz mahupun ustazah berceramah akan tekankan. Pandang anak penuh kasih, tenung wajah isteri dengan sayang.

Barulah isteri dan anak akan melimpah ruah rasa cinta pada suami dan ayah. Bukannya marah-marah, serba serbi tak kena. Marahkan anak sampai didera emosi dan fizikalnya. Astaghfirullah..

Pesanan daripada Ustaz Sayuthi, Guru di SMA Ma’ahad Tahfiz Al-Quran Al-Abidin dan Imam di Masjid Al-Hadi, Bukit Besar, Yan, Kedah ini mak ayah amatilah betul-betul. Moga rasa kasih hadir dengan mengamalkan apa yang ustaz sarankan cium anak dapat pahala.

 

Pertama : Fadhilat Cium Anak

Image result for cium anak

Ciumlah anakmu kerana pahala setiap ciuman itu dibalas dengan satu darjat syurga. Nisbah antara dua darjat ialah 500 darjat. Syurga itu ialah sebuah kampung kesenangan, tiada masuk ke dalamnya melainkan orang yang menyukai kanak-kanak.

Barang siapa keluar ke pekan lalu membeli barang-barang dan kembali ke rumah dengan buah tangan untuk anak-anaknya, nescaya mendapat rahmat daripada Allah dan tidak diseksa di akhirat kelak.

Tahukah anda jika dibiasakan mencium anak sendiri, sifat mendera atau membantai serta memukul anak boleh dihindarkan. Dengan wujudnya sifat suka mencium anak, hormon dan bau anak kita itu akan sebati ke dalam otak kita. Sekaligus mesej yang mengatakan “Aku sayang anak aku” akan tersemat terus ke dalam jiwa.

Kedua : Fadhilat Cium Suami

Image result for cium tangan suami
Bila isteri salam dan cium tangan suami, maka gugurlah dosa-dosa kecil si isteri. Restu seorang suami tu penting dalam rumahtangga. Lagipun isteri juga akan dapat pahala. Suami pun mendapat pahala juga kalau di kucup dahi isteri.

Satu lagi perkara yang ramai isteri tidak sedar ialah tabiat tidur berbantalkan lengan suami. Hanya sedikit sahaja isteri yang tahu bahawa tidur berbantalkan lengan suami dan dalam dakapan suami, boleh membuatkan hati suaminya luluh.

Ketiga : Fadhilat Mencium Isteri

Image result for cium tangan suami
Mencium isteri juga merupakan ibadah. Islam memandang tindakan tersebut sebagai satu perkara yang baik, bahkan dapat memberikan pahala kepada suami.

Isteri pasti akan gembira apabila mereka selalu dicium oleh suami mereka. Hati yang gundah, bisa menjadi bahagia. Gelap kesedihan, bisa menjadi cerah dengan keriangan. Dilihat kepada Nabi, siri tauladan ini menjadi amalan harian Nabi SAW di kala bersama isteri.

Sebab itulah, seeloknya amalkanlah budaya mencium ini ketika baru berkahwin / mendirikan rumahtangga. Kerana jika tidak diamalkan sekarang, agak kekok pula bila dah beranak-pinak nanti.

Nota : Rugilah mereka yang sudah berkahwin tetapi malu untuk mencium anak dan pasangan mereka sendiri…cuma jangan lah bercium di tempat awam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *